Fietsvakantie in het jaar 2001.

Dagboekverslag

Route: De groene weg naar de Middellandse Zee

Lage Ardennen: Maastricht - Bettenborg. (256 km)

Dag 1, woensdag 25 juli.

Opgestaan 6.10 uur en om 7.15 uur vertrekken wij met de Renault Twingo naar Valkenburg , we worden weggebracht door Erik (schoonzoon) en Mireille (dochter) waar we om 12 uur aankomen, na koffie en gebak vertrekken wij om 13.15 uur richting Maastricht, nagezwaaid door de wegbrengers. Het is prachtig weer en we vertrekken precies om 14.00 uur vanaf het Centraal Station in Maastricht,

onze fietstocht is begonnen, om 14.30 uur passeren we de Belgische grens en komen aan in Kanne waar wij wat eten en drinken en ons goed insmeren om de zonnestralen geen kans te geven om ons huidje te verbranden. Daarna weer verder, we rijden een aantal keren verkeerd, de route goed lezen daaraan moeten wij nog even wennen. We probeerden in Kanne ook nog geld te pinnen maar het bleek dat je dat in België alleen in de grootte dorpen of steden kan doen, dus dat kunnen we in Tongeren doen. Na Kanne werden we verrast door een behoorlijke klim van 800 meter, stijgingspercentage 10 %, Luus moest van de fiets af. In Tongeren zijn wij om half zes, en staan even laten op een camping even voorbij Tongeren. De tent staat om half zeven, daarna douchen, eten, afwassen, Mireille belt nog en dan in de slaapzak.

Lieve-Vrouwebasiliek in Tongeren

Afstand: 54,5 km                                                                    Camping even voorbij Tongeren

Weer   : Zon en heet 35 gr.cel.

Dag 2, donderdag 26 juli.

Om 7.30 uur opgestaan, en in vakantietempo een broodje eten, kopje thee, tent afbreken, tassen inpakken en alles  weer op de fietsen gedaan. We vertrekken om half 10 en we doen boodschappen in Tongeren, om 10 20 zitten we weer op de route. Om half twee stoppen we en drinken en eten wat in de schaduw van een grote schuur, wij hebben nu 21,6 km gefietst, het is erg heet 37 gr.cel. Het klimt en daalt behoorlijk, gemiddelde percentage 5 %, om 15.00 uur steken wij via het voetpad de Maasbrug vlakbij Bas-Oha over, na de Maasbrug gaan we via het jaagpad richting Quai de Brouckere (55 km gefietst). 16.00 uur we gaan langs de maas brood eten met ei en spek, we besluiten om naar een camping te gaan want we voelen de benen, de dichts bijzijnde camping is aan de andere zijde van de Maas, 2 km van Bas-Oha. Dus weer de Maasbrug over en fietsen richting Bas-Oha en komen daar even later op een zeer eenvoudige camping. We zetten de tent op in de brandende zon, temp. is  37 gr.cel. en het is erg benauwd, we gaan douchen en als we terug gaan naar de tent komt er donkere lucht aan de overzijde van de Maas aan, even later barst er een onweersbui los, wij kruipen is de tent en proberen wat te slapen, dat lukte aardig. Om 19.00 uur is de bui over en ontdekte we dat de tent lekte, Martien zijn slaapmat lag in een grote plas water, waarschijnlijk door een scherp voorwerp lek geraakt. We maken de boel droog en drinken een kopje koffie en eten daarna pasta met gebakken ei en een yoghurt toetje toe, afwassen en de was doen. De kinderen telefoneren ons nog, en om half tien liggen  we in de slaapzak de vloer laat vocht door, daar zijn wij niet blij mee, `s nachts niet zo goed geslapen het was behoorlijk rumoerig op de camping.

Afstand: 59 km

Weer    :  Zon, onweersbui en heet 37 gr.cel.

* Dag 3, Vrijdag 27 juli.

Opgestaan om 6.30 uur, de buren maakte veel lawaai, waarschijnlijk Poolse gastarbeiders die naar het werk gaan. De vloer is nat, alles opruimen en de boel inpakken. Om 8.15 zitten we op de fiets en gaan weer richting de Maasbrug de brug weer over en het jaagpad op. In haillot boodschappen gedaan in een klein buurtwinkeltje. Om 11 uur als we zo`n 26 km gefietst hebben drinken en eten we wat bij een kruispunt richting Barsy, het is weer behoorlijk klimmen en het is heet, de temperatuur in nu al 35 graden Celsius. Half twaalf weer op de fiets, de volgende stop om 13.00 uur even voorbij Sey, we hebben nu 42 km gefietst. 14.00 uur weer verder, het is erg heet en benauwd, de lucht werkt behoorlijk, gaat het onweren ?.  We krijgen nog een paar felle klimmetjes, een hele echte, die redde Luus net niet, als zij een klim niet red ga ik  haar  lopend ophalen en duw haar dan naar boven, dit komt een aantal keren meer voor.

Dit klimwerk is bij deze broeierige temperatuur heel zwaar, we zweten als postpaarden. Om 16.00 uur komen we in Rochefort aan, het is een heel leuke stadje, en gaan daar op een mooie camping rustig onze tent opzetten, die kan nu goed drogen. We staan op het hoogste punt van deze camping. Douchen en daarna boodschappen doen, we eten vandaag een kant en klare schotel, aardappels broccoli en vlees, en als toetje meloen,  het smaakt ons erg goed. Na de afwas nog even kletsen met de buren en daardoor pas om 24.00 uur naar bed, de buiten temperatuur in nu aangenaam.

Stevige klim

Afstand: 65 km

Weer    :  Zon, broeierig en heet 37 gr.cel.

* Dag 4, Zaterdag 28 juli.

Uit de slaapzak om 6.45 uur, en 8.45 uur zitten we op de fiets. We rijden even verkeerd maar vinden weer gauw de route. 10 30 uur onze eerste stop, we hebben 20 km gefietst en het is bloedheet, we drinken en eten wat en gaan weer op weg, onze voorraad slinkt snel dus moeten we wel gauw inkopen doen anders zitten we morgen zonder. om 12.00 uur zijn wij in St. Hubert en komen langs een grote Supermarkt, dus hier slaan we flink in, ook droogmaaltijden, nu kunnen we er weer tegen. In de schaduw pakken we de boodschappen in de tassen en eten en drinken daar ook zittend op een muurtje, als toetje lekker vers fruit. Om 13.00 uur weer op pad en kunnen lekker doorfietsen, we komen twee fietsers tegen en herkennen het fabrikaat fiets, Vittoro (http://www.vittorio.nl/), dus dat word even lekker bijpraten,  zij komen uit Assen en fietsen de route langs oude wegen maar dan omgekeerd en zijn op zoek naar een camping die wij gepasseerd zijn, dus kunnen wij de goede richting aangeven., we komen elkaar misschien nog wel tegen op de Vittorio dag in december. Om 17.00 uur komen we op een boerderijcamping aan vlakbij het plaatsje Thibessart, op deze kleine camping staan alleen maar Nederlanders, we zien een donker lucht aankomen, misschien gaat het onweren, we gaan vroeg naar bed, de klimmetjes zitten flink in de benen.

De ingang van douche en toilet  is naast de koestal.

Afstand: 67 km

Weer     :  Zon, broeierig en heet 35 gr.cel.

* Dag 5, Zondag 29 juli.

Uit de slaapzak om 6.45 uur, 8.30 uur vertrek, we stoppen even bij een kruisbeeld langs de weg, een mooi plekje, allebei zijn we even in gedachten verzonken. Het is nu al erg heet, de temperatuur ligt al boven de 30 graden, dat wordt weer een warme dag. Om 10 uur stoppen we vlakbij Sivrey op een picknickplaats, lekker in de schaduw van een paar bomen drinken we koffie en eten brood en een appel , we zijn een flink stuk gedaald, zo gaat het goed. Lekker uitgerust fietsen we weer verder, gisteren zagen wij het niet meer zo zitten, martien was nogal verbrand en allebei waren wij erg moe, maar vandaag gaat het beter en komt het vakantiegevoel terug. We hebben nu 18 km gefietst en stoppen bij een café om wat te drinken, daar ontmoeten we op het terras twee Hollanders, even lekker bijpraten, zij fietsen een rondje Hoge- Lage Ardennen. Na twee kopjes goede koffie gaan we weer verder, het fietsen gaat wel goed, wel een felle klim van 9 %, Bij de Luxemburgse Franse grens stoppen we even, de teller staat nu op 40 km. Na een foto weer verder en gaan na ongeveer 10 km tussen Dahlem Schouweiler van de weg af een pad op aan de rand van een groot bos, en gaan het bos een tiental meters in om in de schaduw te gaan eten. Er komt door het bos een mevrouw met een klein hondje aanlopen en zij zegt groet ons bonjour madame, monsieur, die wij beantwoorden en zij loopt verder,  wij gaan verder met de soep, Na een minuut of 10 komt zij weer terug en informeert waar wij naar toe gaan, dus wij vertellen dat we via een beschreven route naar de Middellandse zee fietsen, ze vindt dat avontuurlijk een zou wel mee willen, ze nodigt ons uit voor een drankje, ze woont in het bos waar zij de eigenaar van is, maar daar gaan we niet op in in verband met tijdgebrek, later vonden wij het toch wel jammer dat we dat niet gedaan hadden. Het is nu 13.30 uur en hebben moeten zoeken om de route te vinden, tot twee maal toe gingen we bij Limbach verkeerd. Om 18.00 uur komen we in Bettenbourg op de camping, het sanitair is hier geweldig. De tent opzetten, maar komt wel schuin te staan, er is geen vlak plekje meer, dus dat wordt schuin slapen. We ontmoeten hier meer fietsers, ook twee die dezelfde route fietsen, hij moet morgen eerst naar de fietsenmaker om nieuwe achterband te kopen, misschien komen we ze morgen onderweg nog tegen en anders wel op de volgende camping. De volgende camping ligt op 33 km of 103 km dus we gaan vroeg naar bed, maar kunnen slecht slapen. Deze camping ligt vlakbij een trein station, treinen komen en gaan en maken veel lawaai. Geen telefoon van de kinderen gehad, en wij konen geen verbinding krijgen.

Afstand: 82 km

Weer     :  Zon, en heet 38 gr.cel

Mosselle: Bettenborg - Lunenville (154 km)

* Dag 6, Maandag 30 juli.

Om 6.30 opgestaan, en vertrekken om 8.15 uur, we hebben geldgebrek en proberen in een dorpje in Frankrijk te pinnen, dat lukte niet, een Duits sprekende vrouw hielp ons maar we kregen geen geld uit de pinautomaat We proberen het wel in een volgend dorp of stad. We proberen onze dochter Mireille te bellen, maar de telefoon maakt geen verbinding, later nog maar eens proberen. Om 11.00 stoppen we om wat te eten en drinken, we hebben er 35 km opzitten en het is nu al weer erg heet ( 35 gr.cel). 11.30 weer op pad, de natuur is hier erg mooi, maar als we 10 km verder  zijn word het akkerbouw. In Metzervisse kan geld gepind worden. We krijgen na deze pinstop een aantal flinke felle klimmetjes. In Courcelles-Chaussy bij een bakkertje brood, eieren, croissants en blikjes drinken gekocht, en meteen opgegeten, behalve de eieren dan, en de blikjes leeg gedronken, wat was dat lekker koel. Het is nu 15.00 uur en de kilometerstand staat op 69,5 km, het is bloedheet 39 gr.cel. Na deze stop word het flink afzien, als we dit geweten hadden dan hadden we dit jaar deze route nog niet gereden. We stoppen weer om 16.15 uur en eten brood en drinken veel, 80 km hebben we tot nog toe gefietst, nog 33 km naar de camping te gaan, de laatste 5 km fietsen we met mensen op die wij en Bettenburg ontmoet hadden. Om half acht zijn wij op de camping en zetten de  tent op en gaan eerst proberen Mireille te bellen en dat lukt gelukkig, zij maakten zich wel een beetje ongerust maar hadden op het journaal gehoord dat de telefoonlijnen overbelast waren. We gaan hierna lekker douchen, eten en liggen om 10.15 in de slaapzak.

Afstand: 120 km

Weer     :  Zon, en heet 39 gr.cel.

* Dag 7, Dinsdag 31 juli.

Om 7 uur opgestaan en we hadden ons net gewassen, kwam de bakker luid toeterend de camping op, wij kopen bij hem heerlijk vers bruin brood "le pain complet" en twee croissants, na een heerlijk ontbijt vertrekken we om half negen. Het is al weer heet, we klimmen en dalen. Luus ziet langs de kant van de weg in de wei een koe die aan het kalven is en roept naar mij om om te keren, maar voordat ik daar terugben is het kalfje al geboren, het blijft bewegingloos liggen, ik ga kijken of ik iemand kan waarschuwen en zie bij het volgende kruispunt een boer op een tractor aankomen rijden, die kan ik vertellen wat er gebeurt is, en gaat met me mee, maar inmiddels is de boerin al bij Luus en we zien dat alles goed met het kalfje is, dus na een groet gaan we weer verder. We krijgen een klim van 4 km voor onze kiezen met een stukje van 16 % Luus moest lopen. Om 11 uur stoppen we en onder de schaduw van een grote boom eten we soep en brood. We passeren Lunneville, de eerste echte stad op onze route, in de middag, het is er verschrikkelijk heet en benauwd, het is fijn als we er doorheen zijn en ook zonder verkeerd te rijden, maar even voorbij deze stad rijden we toch verkeerd en vragen aan een bejaarde Fransman de weg, die begint in rap Frans ons uit te leggen hoe we moeten rijden, we komen hier niet goed uit, dus gaan we maar terug en proberen opnieuw de route goede route te komen, dat lukte, we vinden de goede weg weer, op dat punt ontmoeten wij de jongelui uit Bettenburg weer, we fietsen even samen maar zij gaan veel harder, dus laten wij ze maar gaan . We stoppen nogmaals na Lamath op een splitsing bij een Kerkhof , daar staat een waterpomp waar een straaltje koel helder water uitloopt, wij leggen ons drinken in ons vol gelopen afwasbakje en verfrissen daarna onze voeten en gezicht. We hebben nu 58 km gefietst. We drinken hier nog een soepje wat tevens goed is voor de zoutaanvulling, want we zweten onderweg nogal. Het is bloedje heet de temperatuur is 39 gr. cel. Martien heeft nogal last van zon eczeem op de randen van zijn fietsbroek en is het pijnlijk in de zon. We gaan verder maar kunnen het eigenlijk niet zo leuk meer vinden, zo komen we in Bayon aan en gaan eerst boodschappen doen, onze voorraad is geheel opgegeten en gedronken. Om 17.00 komen we op de camping, onze tent zetten we op een mooi plekje. We zijn doodop en gaan eerst maar douchen en daarna de was doen, alles is bezweet, dus er hangt even later nogal wat was te drogen op onze geďmproviseerde waslijn. We overleggen of we wel verder willen gaan, en beslissen uiteindelijk om dan niet te doen. We bellen naar het thuisfront en vertellen dat we niet verder willen, het is ons te zwaar in deze hitte. We krijgen Natasja (andere dochter) aan de lijn en die gaat een en ander regelen. We worden teruggebeld met de informatie dat Erik (schoonzoon) en Martijn (zoon) ons op komen halen, zij gaan s`nachts rijden en verwachten om ongeveer 12.00 uur woensdag bij ons te zijn. We gaan nu slapen, wat een dag.

Afstand: 120 km

Weer     :  Zon, en heet 39 gr.cel.

* Dag 8, Woensdag 01 augustus.

Om 8 uur staan we op en ontbijten, Martijn telefoneert ons en verteld dat ze nu in Luxemburg rijden en tot nog toe alles naar wens gaat Wij ruimen op ons gemak tent en andere spullen op. Om 11 uur belt Mireile en geeft door dat Martijn en Erik tussen Tionville en Metz zitten nog 1 `a 1,5 uur dan kunnen zij op de camping zijn. Wij zitten tegenover de camping op een kampeerplaats in de schaduw van een grote boom te wachten op de jongens, we zitten hier prima en kunnen ze zo aan zien komen. Om 13.00 uur zijn ze bij ons in de Renault Twingo. De fietsen en andere spullen op en in de auto en om 13.30 zijn we op weg naar huis waar we om 23.00 uur aankomen.

Dit is een andere vakantie geworden dan we gedacht hadden, we hebben wel een kater en weten nu wel waarom het niet gelukt is, voornamelijk door de korte tijd die we hadden konden we geen rustdag nemen, en de hitte en constante korte velle klimmetjes met stijgingspercentages van gemiddeld 9 % waren te zwaar voor ons.